Od chandry do uśmiechu – kilka sposobów na walkę z jesienią

jesienna chandra

Jesień to trudny okres dla wielu z nas – deszczowe i mgliste poranki, wczesne zachody słońca i temperatura, która nie rozpieszcza. Ratunkiem wydaje się być jedynie wyjazd do ciepłych

krajów i ominięcie tej trudnej pory roku. Są jednak inne rozwiązania– takie, które nie nadszarpną naszego budżetu tak mocno jak leżakowanie na Malediwach.Proponujemy sen, spotkania z przyjaciółmi, pozytywne myślenie i przede wszystkim coś, co wpłynie zbawiennie na nasze zdrowie i nastrój: dobre jedzenie.

Radzenie sobie z chandrą nie jest łatwe. Jesień to przecież dość kapryśna pora roku: z jednej strony wita nas pięknymi kolorami, a z drugiej atakuje mroźnymi porankami i wczesnym zmrokiem. Radzenie sobie z takimi warunkami nie jest łatwe. Tak samo jak nie łatwa jest walka z samą chandrą. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że bardzo często jest to stan, który zwiastuje depresję. Warto zatem rozpocząć walkę już na samym początku, kiedy pojawiają się pierwsze symptomy: znudzenie, niewyspanie, kłopoty ze snem, czy nawet bardzo często bagatelizowane, negatywne myślenie.

 

Stań oko w oko z problemem

 

Nie bagatelizuj problemu. To najgorsze rozwiązanie, na które możesz się zdecydować. Jeżeli zauważysz, że pogoda wywiera na Ciebie negatywny wpływ – zawalcz ze swoim wrogiem. Podejmując określone działania poprawisz swój nastrój, pomożesz sobie i swoim bliskim – Twój humor oddziałuje również na nich. Czy jesień na pewno stoi tylko pod znakiem deszczu mgły i braku słońca? A może jesteś w stanie dostrzec w niej coś pozytywnego? Jesień to przecież kolory! Zachwyć się nimi i dostosuj swoje otoczenie– zmień wystrój wnętrza, dodaj kilka akcentów, które kojarzą się pozytywnie Tobie i Twojej rodzinie: kasztany, kolorowe liście. Dostrzegaj lepsze strony: kiedy pada, usiądź z rodziną i zagraj w gry towarzyskie, spotkaj się z przyjaciółmi, poświęć czas dawno zapomnianej książce. Wysypiaj się. Sen to zdrowie, więc nie może go zabraknąć.

Dobra kuchnia lekiem na całe zło

Nie od dziś wiadomo, że dobre jedzenie poprawia humor. Skorzystaj z tej złotej zasady i poeksperymentuj w kuchni. Gotowanie to również dobry pretekst do spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Jesienna chandra może mieć wpływ na każdego. Zaskocz swoich bliskich pyszną kolacją, obiadem, czy śniadaniem do łóżka – nie ma przecież lepszego sposobu na rozpoczęcie dnia. – Dobre i zdrowe jedzenie poprawia nastrój. Endorfiny, czyli hormony szczęścia, wytwarzane są również dzięki jedzeniu. Jeżeli nie masz czasu na przygotowywanie skomplikowanych i czasochłonnych potraw, zdecyduj się na łatwiejsze dania. Na szybkie i pożywne śniadanie polecamy wędliny pakowane hermetycznie, np. polędwicę sopocką, uwielbianą przez dzieci. A jeżeli masz odrobinę więcej czasu, wykorzystaj kabanosy do kolorowych koreczków. Wybierajmy wędliny, które nie są tłuste, zawierają dużo cennego białka i wartości odżywczych. Dodadzą nam siły i energii – radzi Małgorzata Wódkiewicz z Zakładów Mięsnych Pekpol Ostrołęka

Zacznij już od dziś

Nie odkładaj na później walki z chandrą, bo Twój wróg może urosnąć do ogromnych rozmiarów. Zmiany zacznij już od teraz – popatrz bardziej przychylnie na pogodę za oknem, po pracy przejdź się przez park, który z pewnością zachwyci Cię swoimi kolorami. Wykorzystaj kreatywnie czas z rodziną, kiedy pada deszcz. Zacznij zwracać uwagę na to, co pozytywnego dzieje się w Twoim życiu. Przecież każdy kolejny dzień może być lepszy od poprzedniego – zależy to tylko od Ciebie, a tak niechciana jesień minie tak samo szybko jak zawitała w Twoje progi.

*