Grudzień w Iluzjonie

„Makbet”, zachwycająca wizualnie, najnowsza produkcja Justina Kurzela z Michaelem Fassbenderem w roli głównej okrzyknięta została jedną z najlepszych ekranizacji tej sztuki Szekspira w historii kina. Premiera filmu, wydaje się być doskonałym pretekstem do tego, by przyjrzeć się innym filmowym twarzom tego charyzmatycznego bohatera. W postać tę wcielali się dotychczas między innymi: wspaniały brytyjski aktor – Jon Finch w mrocznym dramacie Romana Polańskiego - „Tragedia Makbeta”, który znakomicie potrafił sportretować człowieka opętanego żądzą władzy, stopniowo przekraczającego granice moralności ustanowione przez społeczeństwo. Kolejną intrygującą „twarz Makbeta” stworzył Toshirô Mifune w „Tronie we krwi” Akiry Kurosawy. Reżyser przeniósł szekspirowską historię w realia średniowiecznej Japonii, gdzie Makbet jest prostolinijnym samurajem o imieniu Taketori Washizu, który pod wpływem żony - Asaji pragnie zostać władcą Pajęczego Zamku. Targany emocjami, toczący krwawą grę o władzę, bohater stworzony przez Mifune to prawdziwie tragiczna postać oddająca, mimo zmiany anturażu, ducha szekspirowskich tragedii. Od 1 do 23 grudnia widzowie Iluzjonu będą mieli okazję ocenić, która z zaprezentowanych przez nas - Trzech twarzy Makbeta zasługuje na miano najwybitniejszej filmowej kreacji tego szekspirowskiego bohatera. 

Elżbieta Czyżewska, okrzyknięta przez Andrzeja Łapickiego „królową lat sześćdziesiątych” to bezsprzecznie jedna z najwybitniejszych i najbardziej utalentowanych polskich aktorek tamtego okresu. Czyżewska była ulubienicą publiczności, uosobieniem typu „dziewczyny z sąsiedztwa”. Widzowie pokochali ją przede wszystkim za komediowe kreacje wesołych, zmysłowych blondynek z produkcji Stanisława Barei takich jak: „Małżeństwo z rozsądku”, „Żona dla Australijczyka” czy „Mąż swojej żony”. W pamięci kinomanów najbardziej zapisał się jednak duet komediowy Czyżewska – Cybulski z filmu „Giuseppe w Warszawie”. Artystka ma na swoim koncie także wspaniałe kreacje dramatyczne. Są to m.in. porucznik „Listek” z filmu „Zaduszki” Tadeusza Konwickiego, akrobatka Teresa z „Domu bez okien” Stanisława Jędryki, Ela we „Wszystko na sprzedaż” Andrzeja Wajdy czy też potrójna rola: Teresy, Barbary i żony Leszczyca w „Rysopisie” Jerzego Skolimowskiego. Wspaniale rozwijającą się karierę aktorki przerwał jej wyjazd do Stanów Zjednoczonych. Artystka zdecydowała się wyemigrować z kraju wraz z mężem – Davidem Halberstamem, korespondentem magazynu „New York Times”, który na fali wydarzeń marca 1968 stał się w Polsce „persona non grata”. Czyżewska, choć starała się występować w produkcjach za oceanem, nie zrobiła tam wielkiej kariery filmowej. Jej talent dostrzegli natomiast krytycy nowojorskich scen off-broadwayowskich, o czym świadczy przyznana jej prestiżowa nagroda - Off-Broadway Theater Awards. Od 4 do 28 grudnia zapraszamy do Iluzjonu na przegląd filmowy pt. Elżbieta Czyżewska – portret aktorki, w którym pokażemy tak znakomite filmy z udziałem artystki jak, wspomniane już: „Giuseppe w Warszawie”, „Wszystko na sprzedaż” i „Rysopis”. Dopełnieniem mini-przeglądu poświęconego Elżbiecie Czyżewskiej będzie premiera filmu dokumentalnego „Aktorka” w reżyserii Kingi Dębskiej i Marii Konwickiej, ukazujący szerzej kulisy kariery i fakty z życia prywatnego artystki.

Jean-Luc Godard niewątpliwie należy do fenomenów współczesnego kina. Jednym jego filmy dostarczały materiału do rozważań nad sensem nowoczesnej sztuki, dla innych były formą mistyfikacji. Pokazywane w programie zagranicznych festiwalach filmowych zawsze wywoływały burzliwe spory wśród krytyków. Wszyscy jednak zgodnie przyznają, że Godard to postać niezwykle oryginalna, przekorna, poszukująca, wrażliwa, to twórca o niepowtarzalnym stylu, wierny swoim założeniom estetycznym i intelektualnym. Obnażył słabości francuskiego filmu, zburzył dotychczasowy sposób jego realizacji: gramatykę, stylistykę i konwencje języka filmowego. Jego twórczość bardzo głęboko osadzona jest w kulturowym kontekście współczesności. Obficie czerpie zarówno z literatury, sztuk plastycznych, a także samego kina. Godard zadebiutował jako reżyser w 1960 r. filmem „Do utraty tchu”, którym to zapewnił sobie pozycję czołowego reżysera Nowej Fali. Swoimi filmami od początku wywoływał krańcowe reakcje – od uwielbienia do gwałtownej krytyki. Kontrowersje budziła przede wszystkim specyficzna, nielinearna narracja jego dzieł jednak twórca w kolejnych produkcjach pozostał wierny swojej stylistyce i tematom, które szczególnie go interesowały – wolności osobistej człowieka i polityce. Przykładem na to są takie obrazy, jak „Kobieta jest kobietą”, nakręcony w tym samym roku „Żołnierzyk”, „Żyć własnym życiem”, głośny nowelowy „Rogopag”, którego premiera w 1962 roku za sprawą noweli Pasoliniego wywołała ogromny skandal zakończony szeroko komentowaną rozprawą sądową, a także: „Karabinierzy” czy „Kobieta zamężna”. Od 10 do 30 grudnia w związku z 85. rocznicą urodzin tego wielkiego reżysera w Iluzjonie przypomnimy między innymi: „Imię: Carmen”, „Męski, żeński”, „Alphaville” oraz wspomniane: „Żyć własnym życiem” i „Kobieta jest kobietą”.

Wszystkich tych, którzy kochają „shorty” zapraszamy do Iluzjonu na Short weekend: filmy z Short Waves Festival, w ramach którego zobaczymy trzy fascynujące sekcje. Wśród prezentowanych zestawów znajdą się m.in. „Comedy Shorts” - 12 absurdalnie śmiesznych i zadziwiająco różnorodnych krótkometrażowych komedii, które rozbawią nawet największego ponuraka. Zestaw ten powstał w efekcie współpracy Short Waves Festival i London Short Film Festival. Druga z sekcji – „Best of Seven” to nowy prestiżowy konkurs w wyniku, którego powstał unikatowy program filmów krótkich - najnowszych, najświeższych, zaskakujących, wyróżniających się świetną techniką oraz nieprzeciętną fabułą. Zwycięzcę konkursu wybrało międzynarodowe jury złożone z najznamienitszych przedstawicieli świata kina, a wśród nich przedstawiciele festiwali m.in. w Cannes, Locarno, czy Clermont. Podstawowym językiem ekspresji, który dominuje w ostatnim z zestawów zatytułowanym - „Dances with Camera” są ruch i taniec. Zawarte w nim „shorty” łączą różne gatunki filmu, sztuk wizualnych i mediów. Każdy obraz z „Dances with Camera” spaja ze sobą ciało i podążającą z nim kamerę, ruch i obraz, żywy organizm z technologią. Przegląd potrwa od 18 do 20 grudnia.

15 grudnia zapraszamy do Iluzjonu na wyjątkowe wydarzenie jakim będzie repremiera jednego z polskich filmów niemych – Ludzie bez jutra w reżyserii Aleksandra Hertza. Dzieło uznawane przez dziesięciolecia za zaginione odkryto kilka lat temu w Bundesarchiv w Niemczech, dzięki czemu wczesne dzieje naszej rodzimej kinematografii mogą być dziś lepiej poznane. Dużym atutem filmu jest sensacyjna fabuła, inspirowana pochodzącą  jeszcze z czasów zaborów, autentyczną historią nieszczęśliwego romansu warszawskiej aktorki Marii Wisnowskiej z rosyjskim oficerem Barteniewem, który z zazdrości zastrzelił w swoim mieszkaniu młodą artystkę Teatrów Rządowych. W roli rosyjskiego oficera wystąpił Józef Węgrzyn, jeden z najciekawszych przedwojennych polskich aktorów. W roli jego kochanki wystąpiła natomiast Halina Bruczówna, dla której była to ostatnia rola filmowa w rodzimej kinematografii przed jej wyjazdem do Stanów Zjednoczonych. Seansowi towarzyszyć będzie muzyka na żywo w wykonaniu Pawła Szamburskiego z zespołem.

STAŁE CYKLE:

 

W grudniu, w cyklu Last shots widzowie Iluzjonu zobaczą produkcje takie jak: „Imigranci” Jacquesa Audiarda – nagrodzoną Złotą Palmą w Cannes, niezwykle aktualną ostatnimi czasy historię trójki imigrantów ze Sri Lanki, którzy dostają się do Paryża i muszą zmierzyć się z nową, trudną rzeczywistością. W programie także historia francuskiego artysty Philippe'a Petita, który w 1974 roku przeszedł po linie między wieżami World Trade Center – „The Walk. Sięgając chmur” Roberta Zameckisa, a także widowiskowy, zrealizowany w technice 3D - „Everest” islandzkiego reżysera – Baltasara Kormákura opowiadający o tragicznej wyprawie na najwyższy szczyt świata w 1996 roku. Iluzjon w grudniu powinni odwiedzić koniecznie również Ci którzy nie zdążyli zobaczyć jeszcze hitów ostatnich miesięcy takich jak: „Amy”, „Młodość” czy „Wielkie piękno”.

1 i 13 grudnia w ramach retransmisji spektakli z cyklu National Theatre Live zaprezentujemy jeden z mniej znanych dramatów Szekspira – Koriolan w reżyserii Josie Rourke. Sztuka opowiada o losach rzymskiego dowódcy Kajusa Marcjusza, który za swoją odwagę i osiągnięcia wojskowe otrzymuje zaszczytny przydomek Koriolan i ubiega się o stanowisko konsula. Udaje mu się zdobyć przychylność Senatu, jednak nie ma poparcia ze strony ludu. W roli głównej zobaczymy Toma Hiddlestona (pamiętanego z ról w filmach „Thor”, „O północy w Paryżu”, „Tylko kochankowie przeżyją”). W spektaklu występuje także Mark Gatiss, doskonale znany polskim widzom z roli Mycrofta Holmesa w serialu „Sherlock”.

W przyszłym miesiącu zapraszamy na ostatnie już pokazy z cyklu Napoleon i jego czasy. 9 grudnia zaprezentujemy film „Pani Walewska” w reżyserii Clarence’a Browna z Gretą Garbo w roli głównej. Słynny romans Napoleona i Marii Walewskiej potraktowany został tu jako historia uczuć i polityki bez batalistycznego tła. Maria po raz ostatni spotyka się z ukochanym przed  zesłaniem cesarza na Wyspę Świętej Heleny, namawiając go do ucieczki. Napoleon odrzuca tę propozycję, żegnając się na zawsze z nią i synem. Film został oparty na powieści polskiego pisarza Wacława Gąsiorowskiego. 13 grudnia, w Iluzjonie zobaczyć będzie można natomiast obraz – „Jego wielka miłość” Stanisławy Perzanowskiej i Mieczysława Krawicza opowiadający o losach Konstantego Kurczka, byłego aktora pracującego w teatrze jako sufler, którego najważniejszym życiowym marzeniem jest zagranie na scenie postaci wielkiego wodza – Napoleona. Wybitną kreację głównego bohatera stworzył w filmie tym – Stefan Jaracz. 13 grudnia o godzinie 18.00 zachęcamy także do odwiedzenia Zamku Królewskiego, w którym odbędzie się pokaz filmu „Pan Tadeusz” Ryszarda Ordyńskiego z muzyką na żywo, będący jednocześnie finiszem wystawy – „Napoleon i jego czasy”. 

W grudniu w cyklu Z miłości do kina – filmy przedwojenne w nowej odsłonie widzowie Iluzjonu zobaczą film Przez łzy do szczęścia w reżyserii Jana Fethke opowiadający o Janie Mankiewiczu, lekarzu w małym miasteczku, który każdą wolną chwilę spędza z dziećmi w założonym przez siebie sierocińcu. Pewnego razu doktor zakochuje się w słynnej aktorce – Lenie Merwińskiej. Pod jej wpływem wyjeżdża do Warszawy, by objąć stanowisko kierownika oddziału dziecięcego w warszawskiej klinice. Przez cały czas Jan nie może jednak przestać myśleć o swojej ukochanej dziatwie z sierocińca, którą pozostawił… 13 grudnia prelekcję przed filmem wygłosi - Michał Pieńkowski

W nadchodzącym miesiącu, w cyklu I Love Polish Cinema zaprezentujemy jedno z arcydzieł polskiego kina - Matkę Joannę od Aniołów w reżyserii Jerzego Kawalerowicza. Scenariusz powstał na motywach znanego opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza. Akcja filmu rozgrywa się w XVIII wieku i przedstawia historię księdza Suryna, który przyjeżdża do klasztoru na Smoleńszczyźnie, by egzorcyzmami wypędzić demony z opętanej przeoryszy, matki Joanny. Piękna kobieta budzi w duchownym uczucia, z którymi nie jest w stanie sobie poradzić.  Obraz został uhonorowany wieloma nagrodami w kraju i za granicą, m.in. Nagrodą Specjalną Jury na festiwalu w Cannes w 1961 roku. 14 grudnia przed filmem prelekcję w języku angielskim wygłosi krytyk filmowy – Michał Chaciński.

W naszym najnowszym cyklu - Nowa Ekonomia: ludzie zamiast liczb wspólnie z ekspertami z najważniejszych polskich uczelni takich jak: SGH czy UW staramy się odpowiedzieć na pytanie jak Nowa Ekonomia może pomóc w zrozumieniu otaczającego nas świata i zmieniających się potrzeb społeczeństwa w XXI wieku. 14 grudnia nasi widzowie zobaczą film dokumentalny Jespera Wachtmeistera – Mikrotopia, który za pośrednictwem swego dzieła stara się znaleźć odpowiedź na pytanie jak powinna wyglądać minimalna przestrzeń potrzebna człowiekowi do życia.

15 grudnia, w ramach cyklu Młodzi gniewni – Młodzieżowy Klub Filmowy pokażemy film Moulin Rouge!, który będzie dla nas przyczynkiem do rozmowy na temat konstruowania filmowej scenografii. Produkcja autorstwa Baza Luhrmanna opowiada historię miłości pięknej kurtyzany Satine i ubogiego poety Christiana. Akcja rozgrywa się na przełomie wieków w kuluarach słynnego i najbardziej skandalizującego nocnego klubu Paryża. Reżyser wykorzystał w filmie konwencję klasycznego musicalu, jednak przedstawił ją w zupełnie nowej formie. Piosenka jako sposób wyrażania myśli i emocji, nie jest przerywnikiem i ilustratorem, ale kluczową częścią narracji. Film został uhonorowany najbardziej prestiżowymi nagrodami w najważniejszych kategoriach – Oscar za kostiumy i scenografię, BAFTA za najlepszą muzykę, dźwięk i dla aktora drugoplanowego, Złoty Glob za najlepszy musical, muzykę i dla najlepszej aktorki, Nicole Kidman. Po projekcji filmu, jak zwykle zapraszamy do udziału w dyskusji, którą poprowadzi filmoznawca - Jacek Sobczyński.

17 grudnia w Klubie Seniora nasi widzowie zobaczą komedię muzyczną – Na skrzydłach sławy ze słynnym duetem tanecznym tworzonym przez Freda Astaire i Ginger Rogers. Film przedstawia historię Vernona i Irene Castle – pary słynnych tancerzy i opowiada o czasach, kiedy święcili oni triumfy na parkietach. Vernon to cyniczny aktor komediowy, który pewnego dnia poznaje dziewczynę z dobrego domu – Irene, marzącą o tym, by zostać aktorką. Wkrótce Irene i Vernon stają się nierozłączną parą, zaczynają razem występować i osiągać coraz większe sukcesy. Szczęście dwojga przerywa wybuch pierwszej wojny światowej. Przed filmem zapraszamy na prelekcję filmoznawcy – Artura Zaborskiego.

W cyklu Kino od kuchni, współorganizowanym z magazynem branży audiowizualnej „FilmPRO”, 17 grudnia zobaczymy obraz – Kopia mistrza w reżyserii Agnieszki Holland. Film opowiada fikcyjną historię Anny Holtz, utalentowanej studentki konserwatorium, która podejmuje się pracy w charakterze kopistki u jednego z najsłynniejszych światowych kompozytorów - Ludwika van Beethovena. W rolach głównych zobaczymy takie hollywoodzkie gwiazdy jak: Ed Harris i Diane Kruger. Gościem „Kina od kuchni” będzie tym razem Mateusz Rakowicz, który opowie naszym widzom o roli storyboardu w powstawaniu produkcji filmowej.

 

W grudniu, widzowie Iluzjonu zobaczą Premierowo filmy takie jak: „Na wieży Babel” – zrealizowany w formie tryptyku obraz Marii Wróż – Prusiewicz. Każda z zawartych w nim historii to odmienna interpretacja wiersza Wisławy Szymborskiej o tym samym tytule. W programie także: węgierski komediodramat – „Parking” Bence’a Miklauziča, „Czarodziejska góra” – najnowszy animowany dokument Ancy Damian, autorki słynnej „Drogi na drugą stronę”,  nagrodzony na festiwalu w Berlinie film –  „Victoria” Sebastiana Schippera, a także długo oczekiwany, znakomicie przyjęty przez międzynarodową krytykę i publiczność na festiwalu w Karlovych Varach, film Marcina Koszałki –  „Czerwony pająk”.

W programie cyklu Kultura Dostępna zobaczymy polskie produkcje: „Polskie gówno” – bezkompromisową komedię Grzegorza Jankowskiego, która obnaża kulisy polskiego przemysłu muzycznego, „Nieulotne” - drugi (po „Wszystko, co kocham”) film Jacka Borcucha, wybrany do selekcji festiwalu Sundance opowiadający o parze polskich studentów, którzy poznają się i zakochują podczas wakacyjnej pracy w Hiszpanii, a także „Panią z przedszkola” Marcina Krzyształowicza - pełen błyskotliwego humoru, niezwykle barwny obraz rodziny, której codzienne życie uległo zmianie, gdy pojawiła się w nim piękna i tajemnicza Karolina, tytułowa pani z przedszkola.

MAŁY ILUZJON:

Najbardziej magiczne święta w roku - Boże Narodzenie zbliża się coraz większymi krokami! Za chwilę wszędzie dookoła rozbłysną kolorowe lampki, świat otuli kołderka śniegu a z radiowych odbiorników wybrzmiewać będą radosne kolędy. Zanim  nim jednak  rzucicie się w wir pieczenia wigilijnych ciast i ciasteczek chcielibyśmy zaprosić Wasze pociechy do Iluzjonu, gdzie przez cały grudzień wyczarowywać będziemy cudowną przedświąteczną atmosferę! 13 i 20 grudnia w naszym kinie odbędzie się Mikołajkowe czytanie przy ekranie podczas, którego pośmiejemy się z zabawnych i smakowitych dialogów bohaterów książki WIGILIA MAMY MU I PANA WRONY, a także wysłuchamy fragmentu wzruszającej opowieści świątecznej - PREZENT DLA CEBULKI, które głośno przeczyta doświadczona animatorka i edukatorka – Asia Kasztelaniec. Uczestniczące w spotkaniu dzieci nie tylko usłyszą, ale również zobaczą na dużym ekranie piękne ilustracje książek wydawnictwa Zakamarki oraz na bieżąco będą próbowały odgadnąć w jaki sposób potoczą się przygody literackich bohaterów. Podczas spotkania będziemy gorąco zachęcać dzieci do samodzielnego wykonywania prezentów. Ale to jeszcze nie koniec świątecznych atrakcji! Po spotkaniu mamy dla Was jeszcze jedną niespodziankę - seans pełnej humoru animacji - „Święty Mikołaj dla wszystkich” opowiadającej o spragnionych prezentów zwierzakach wyruszających na spotkanie z Mikołajem. W naszym grudniowym programie nie zabraknie także innych filmowych propozycji. 19 i 27 grudnia naszych najmłodszych widzów zapraszamy na zestaw animacji pt. Złota gwiazdka, w którym to zobaczymy jak wyglądają świąteczne przygotowania bohaterów dobranocek takich jak: Miś Uszatek – „Choinka” czy Muminki – „Wieczór wigilijny”. W programie także ekranizacja jednego z najsłynniejszych opowiadań Karola Dickensa - „Opowieść wigilijna” w reżyserii Ronalda Neame oraz uwielbiany przez dzieci, magiczny film Wolfganga Petersena -„Niekończąca się opowieść”.

Grudniowe zajęcia pod hasłem - Ćwiczenia z widzenia będą prawdziwą gratką dla wszystkich wielbicielami koni. Uczestnicy warsztatów nauczą się rysować te piękne zwierzęta w różnych sytuacjach: jak pasą się na łące i jak wyglądają w galopie, poznają też największe dzieła sztuki z ich wizerunkami. W programie także zajęcia o sztuce projektowania ogrodów oraz przedświąteczne spotkanie podczas, którego dzieci przyjrzą się bożonarodzeniowym tematom w malarstwie największych mistrzów i stworzą przestrzenny projekt kartki z życzeniami. 

Ceny biletów na seanse repertuarowe: 10 - 17 zł

Kino Iluzjon; ul. Narbutta 50 a; 02-536 Warszawa

Kasa kina – (22) 848 33 33; Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

*