Luty w Iluzjonie

11 stycznia bieżącego roku świat obiegła smutna wiadomość o śmierci Davida Bowiego – jednej z najbardziej wpływowych i niepowtarzalnych postaci w historii muzyki popularnej. Jego niesamowita osobowość, na którą składały się szalone stylizacje, awangardowe kostiumy i fryzury, przeniknęła także do świata filmu. Pierwszą poważną rolę Bowie otrzymał w filmie science – fiction, brytyjskiego twórcy Nicolasa Roega, „Człowiek, który spadł na Ziemię”, w którym zagrał przedstawiciela obcej cywilizacji wysłanego z misją na Ziemię w poszukiwaniu wody dla swojej umierającej planety. Ze znakomitym przyjęciem ze strony krytyków spotkały się jego kreacja w filmie – „Wesołych świąt, pułkowniku Lawrence”, w którym artysta wcielił się w jedną z głównych ról – Majora Jacka „Strafera” Celliersa. Oprócz wymienionych tytułów fani artysty z pewnością zapamiętają go z kreacji takich jak: John Blaylock, wampir z filmu Tony’ego Scotta – „Zagadka nieśmiertelności”, Król Goblinów Jareth z „Labiryntu” Jima Hensona, a także Phillip Jeffries z „Twin Peaks. Ogniu krocz za mną” Davida Lyncha. Wszystkie trzy filmy, a także „Ucieczkę w noc” Johna Landisa oraz „Prestiż” Christophera Nolana zobaczyć będzie można w Iluzjonie w terminie: 1 – 8 lutego w mini - przeglądzie zatytułowanym Zagadka nieśmiertelności Davida Bowiego.

Od 1 do 20 lutego zapraszamy na urodzinowy przegląd twórczości brytyjskiego reżysera -Johna Schlesingera. Twórca początkowo związany z formacją „Młodych gniewnych”, w swoich filmach często podejmował wątki psychologiczno - społeczne. Uznanie krytyków i publiczności przyniosła mu realizacja produkcji takich jak: „Darling”, „Billy kłamca” czy „Rodzaj miłości”, za który nagrodzony został Złotym Niedźwiedziem na festiwalu filmowym w Berlinie. Największe sukcesy artystyczne i sławę przyniosły mu jednak dzieła wyprodukowane za oceanem. Jego pierwszy zrealizowany w Ameryce film – „Nocny kowboj” ze znakomitymi rolami Dustina Hoffmana i Jona Voighta, podejmujący kontrowersyjny temat męskiej prostytucji zdobył aż trzy Oscary: za reżyserię, najlepszy film i scenariusz. Kolejne filmy takie jak: „Ta przeklęta niedziela”, „Dzień szarańczy” i „Maratończyk” ugruntowały pozycję reżysera jako jednego z najciekawszych twórców filmowych lat 70. XX wieku. Z okazji 90. rocznicy urodzin Johna Schlesingera w Iluzjonie przypomnimy m.in.: „Wyznawców zła”, „Z dala od zgiełku” oraz wspomniane tytuły: „Billy kłamca”, „Dzień szarańczy” oraz „Maratończyk”.

W lutym kontynuujemy naszą przygodę z nieprzewidywalnym, pełnym ironii, pastiszu oraz ukrytych kulturowych aluzji i cytatów, kinem postmodernistycznym. W ubiegłym miesiącu nasi widzowie mogli zobaczyć tak znakomite dzieła spod znaku tego nurtu jak: „Dzikość serca” Davida Lyncha, „Pulp Fiction” Quentina Tarantino czy „Kikę” Pedro Almodóvara. W nadchodzącym miesiącu również nie zabraknie gorących tytułów i wielkich nazwisk. Od 6   do 27 lutego w II części cyklu Filmowy postmodernizm zapraszamy m.in. na: kultowego „Leona Zawodowca” Luca Bessona z niezapomniana rolą Jeana Reno i młodziutkiej Natalie Portman, „Prawdziwy romans” Tony’ego Scotta, oparty na scenariuszu Quentina Tarantino, nostalgiczny dramat Sergio Leone - „Dawno temu w Ameryce” czy też niezapomnianą -„Purpurową różę z Kairu” Woody’ego Allena.

Powiedzenie: „Żyj szybko, umieraj młodo” doskonale obrazuje życie Jamesa Deana - słynnego buntownika, zarówno na ekranie, jak i w życiu, idola pokolenia lat 50. ubiegłego wieku. Dean mimo, że zagrał zaledwie w trzech pełnometrażowych filmach jest jedną z najsłynniejszych ikon popkultury, a także symbolem nonkonformistycznego stylu życia. Artysta zadebiutował na ekranie w filmie „Na wschód od Edenu” Elii Kazana, w roli zbuntowanego, nierozumianego przez najbliższych młodego mężczyzny. Kreacja ta przyniosa mu pierwszą nominacją do Oscara. Kolejna rola Deana, tytułowego „Buntownika bez powodu” ugruntowała jego pozycję gwiazdy i idola młodego pokolenia. Niepogodzonego z życiem bohatera zagrał także w kolejnym, jak się okazało, ostatnim filmie - „Olbrzym”, za który pośmiertnie uzyskał kolejną nominację do Oscara. W obrazie tym, będącym ekranizacją kontrowersyjnej powieści Edny Ferber, wystąpił u boku Elizabeth Taylor i Rocka Hudsona. Niestety aktor nie doczekał premiery. Zginął w wypadku samochodowym 30 września 1955 roku. Do końca jednak jego fani wierzyli, że informacje o śmierci Deana to chwyt marketingowy mający przyciągnąć widzów do kin. Tragiczna, przedwczesna śmierć artysty tylko umocniła jego legendę – największego filmowego buntownika wszech czasów. Z okazji 85. rocznicy urodzin Jamesa Deana, w dniach: 7 – 10 lutego, zapraszamy do Iluzjonu na seanse trzech najważniejszych dzieł w karierze aktora, na które złożą się wspomniane filmy: „Na wschód od Edenu”, „Buntownik bez powodu” oraz „Olbrzym”.

Dlaczego najpiękniejsze i najbardziej niezapomniane filmy o miłości to zwykle te, które kończą się tragicznie, a w najlepszym razie pozostają niespełnione? Co tak bardzo porusza nas w opowieści o burzliwej miłości Scarlett i Retta z „Przeminęło z wiatrem”, czy też historii nieszczęśliwego romansu Ilsy i Ricka z „Casablanki”? Jak to się dzieje, że pomimo upływu lat filmy te w ogóle się nie zestarzały i z taką samą siłą oddziałują na emocje kolejnych pokoleń widzów? Na pytania te, postaramy się poszukać odpowiedzi podczas seansów, w ramach naszego nieco przewrotnego walentynkowego przeglądu: Niespełnione miłości, w którym oprócz wspomnianych melodramatów zaprezentujemy inne arcydzieła tego gatunku: jeden z najsłynniejszych „wyciskaczy łez” - „Love story” Arthura Hillera, poruszający dramat Johna Hustona z gwiazdorską obsadą (Marilyn Monroe, Clark Gable, Montgomery Clift) - „Skłóceni z życiem” oraz specjalnie z myślą o młodej widowni – „Przekleństwa niewinności” Sofii Coppoli. W programie nie mogłoby zabraknąć również wspomnianych arcydzieł kina: „Casablanki” i „Przeminęło z wiatrem”. Zapraszamy do Iluzjonu w walentynkowy weekend od  12 do 14  lutego.

Już za niecałe dwa miesiące w kinie Iluzjon rozpocznie się długo wyczekiwany przegląd kinematografii islandzkiej realizowany w ramach projektu Filmoteki Narodowej: „Ultima Thule – na krańcu świata”. W programie tego niezwykłego wydarzenia znajdą się najważniejsze i najbardziej interesujące naszym zdaniem dzieła z historii islandzkiej kinematografii. Filmy pochodzące z tego kraju, w ostatnich latach stają się coraz bardziej popularne, dzięki czemu do regularnej dystrybucji trafia coraz więcej tytułów. Zanim jednak sięgniemy do przeszłości i na dobre rozpoczniemy to polsko – islandzkie święto chcielibyśmy zaostrzyć apetyt naszych widzów na kino z dalekiej Północy prezentując nowości z tajemniczej wyspy. W lutowym cyklu: Islandzki aperitif zobaczyć będzie można premierowo m.in.: komediodramat Grímura Hákonarsona – „Barany. Islandzka opowieść” – historię dwóch rywalizujących ze sobą braci, hodowców owiec, którzy nie rozmawiają ze sobą od 40. lat, a także „Fúsi” Dagura Kári, w którym nieśmiały i wrażliwy tytułowy bohater pewnego dnia za namową matki niechętnie udaje się na kurs tańca, na którym poznaje doświadczoną przez życie dziewczynę o imieniu Sjöfn. Wywróci ona jego świat do góry nogami, a jego samego zmieni nie do poznania. Ponadto w programie hity ostatnich lat: „O koniach i ludziach” Benedikta Erlingssona, „Na głębinie” Baltasara Kormákura, a także „Nói albinói” Dagura Kári i „Parking królów“ Valdísa Óskarsdóttira. Przegląd potrwa od 12 do 29 lutego.

Zanim Giulietta Masina stała się jedną z najsłynniejszych włoskich aktorek, nierozłącznie kojarzoną z Federico Fellinim, swoim późniejszym mężem i mentorem, występowała w filmach tak znakomitych włoskich twórców jak: Alberto Lattuada, Luigi Comencini czy Roberto Rossellini. Prawdopodobnie jednak, gdyby nie FeFe, jak pieszczotliwie nazywali Felliniego jego znajomi,  ta niewysoka, delikatna blondynka nigdy nie osiągnęłaby takiego sukcesu, jakim stały się jej kreacje: eterycznej, pełnej życia Gelsominy z „La strady”,  tytułowej prostytutki o złotym sercu  z filmu – „Noce Cabirii”, czy też żyjącej na pograniczu dwóch światów, głównej bohaterki filmu „Giulietta i duchy”. To dzięki niemu artystka stała się międzynarodową gwiazdą, którą pokochały kolejne pokolenia widzów. Właśnie te najsłynniejsze dzieła z duetu Fellini – Masina chcielibyśmy pokazać naszym widzom w przeglądzie dedykowanym aktorce z okazji jej 95. rocznicy urodzin (22 lutego). Wśród prezentowanych filmów znajdą się m.in. obrazy: „Biały szejk”, „Niebieski ptak”, „Ginger i Fred“ oraz nadmienione: „La strada”,  „Noce Cabirii” i „Giulietta i duchy”. Zapraszamy od 18 do 29 lutego.

W 2016 roku mija dokładnie 50. rocznica przyznania pierwszego w historii Oscara dla czechosłowackiego filmu, reprezentanta Nowej Fali -  „Sklepu przy głównej ulicy”. Trudno o lepszą okazję do przypomnienia polskim widzom najważniejszych dzieł tego okresu. To nietuzinkowe wydarzenie spowodowało, że takie instytucje jak Filmoteka Narodowa, Czeskie Centrum, Instytut Słowacki, Gutek Film oraz Fundacja RAW postanowiły zjednoczyć siły, by zorganizować wyjątkowy festiwal filmowy pod hasłem – Buntownicy kamery. Czechosłowacka Nowa Fala. W ciągu trzech miesięcy widzowie warszawskich kin Iluzjon i  Muranów oraz wrocławskiego kina Nowe Horyzonty zobaczą kilkadziesiąt produkcji, w większości poprzedzonych prelekcjami, pozwalającymi pełniej zrozumieć kontekst kulturowy, historyczny i społeczny Czechosłowacji lat 60. XX wieku. Unikatowa forma – połączenie festiwalu i przeglądu umożliwi zainteresowanym widzom obejrzenie wszystkich tytułów, co jest trudne w przypadku festiwali w formie weekendowej czy tygodniowej. W kinie Iluzjon, projekcje w ramach przeglądu odbywać się będą raz w tygodniu – we czwartki, w kinie Muranów zaś we wtorki. Na widzów czekają takie hity jak „Miłość blondynki”, „Pociągi pod specjalnym nadzorem”, „Sklep przy głównej ulicy” czy „Palacz zwłok”, ale nie zabraknie również tytułów mniej znanych, specjalnie na tę okazję wypożyczonych z Filmoteki Praskiej – „Morgina”, „Waleria i tydzień cudów”, „Hotel dla cudzoziemców” i wiele innych. W programie  zaplanowane są również spotkania z twórcami oraz przedstawicielami środowisk naukowych. Festiwal rozpocznie się w Iluzjonie w weekend 19-21 lutego, podczas którego zapraszamy na projekcje 6. najbardziej reprezentatywnych filmów, wykład o zjawisku Nowej Fali Czechosłowackiej, a także spotkanie z wybitnym reżyserem, autorem „Pociągów pod specjalnym nadzorem”  - Jiřim Menzlem oraz Markiem Piwowskim.

STAŁE CYKLE:

14 lutego, w cyklu Z miłości do kina – filmy przedwojenne w nowej odsłonie, widzowie Iluzjonu zobaczą niemy film Aleksandra Hertza - Ludzie bez jutra z muzyką w wykonaniu Pawła Szamburskiego, Sebastiana Wypycha i Patryka Zakrockiego. Dzieło, które zaprezentowane zostanie naszej publiczności, to prawdopodobnie jedyny zachowany egzemplarz na świecie. Produkcja Hertza z 1919 roku zaginęła w czasie okupacji, jednak dzięki staraniom krakowskich filmoznawców cenne taśmy udało się odnaleźć w niemieckim Bundesarchiv. Film inspirowany jest autentyczną historią nieszczęśliwego romansu warszawskiej aktorki Marii Wisnowskiej z rosyjskim oficerem Barteniewem, który z zazdrości zastrzelił młodą artystkę. Seans poprzedzony zostanie prelekcją Michała Pieńkowskiego – specjalisty ds. przedwojennych zbiorów filmowych.

17 lutego w cyklu Nowa Ekonomia: ludzie zamiast liczb pokażemy film Alfabet Erwina Wagenhofe’a, w którym to reżyser przygląda się temu w jaki sposób współczesny system edukacji determinuje nasz sposób myślenia o świecie i kształtuje naszą osobowość. Po projekcji zapraszamy do udziału w dyskusji.

18 lutego, w cyklu Kino od kuchni zobaczymy intrygujący, wymykający się jednoznacznym ramom gatunkowym, film Marcina Wrony – Demon ze znakomitą rolą izraelskiego aktora – Itaya Tirana. Po seansie, wspólnie z naszym gościem - Anną Wunderlich, porozmawiamy na temat scenografii.

Kolejny odcinek cyklu Młodzi gniewni – Młodzieżowy Klub Filmowy poświęcony będzie muzyce filmowej. 23 lutego nasi widzowie zobaczą film Whiplash Damiena Chazelle’a opowiadający o młodym, ambitnym perkusiście, który jest w stanie poświęcić wszystko, by zostać jednym z najbardziej uznanych muzyków jazzowych. Po seansie zapraszamy na spotkanie z Patrykiem Zakrockim – improwizatorem, artystą dźwiękowym i kompozytorem muzyki do filmów m.in.: Macieja Pieprzycy („Barbórka”) i Katarzyny Kozyry („Summertale”), a także wielu dzieł dokumentalnych, krótkometrażowych i niemych.

24 lutego w cyklu I Love Polish Cinema zobaczymy słynny film Andrzeja Żuławskiego –

Trzecia część nocy opowiadający o losach Michała, który przeżył ogromną tragedię. Na jego oczach z rąk Niemców zginęła żona, matka i syn. Zrozpaczony mężczyzna postanawia przyłączyć się do partyzantów. Przed seansem prelekcję w języku angielskim wygłosi krytyk filmowy – Michał Chaciński.

25 lutego w ramach Klubu Seniora zapraszamy na seans pełnej uroku komedii romantycznej – Sabrina, w reżyserii Billy’ego Wildera. Tytułowa bohaterka (w tej roli znakomita Audrey Hepburn) to córka szofera zakochana w młodszym synu swego chlebodawcy. Jednak David, zaprzątnięty licznymi romansami, nie zwraca na nią uwagi – do czasu, gdy ta wraca do domu po dłuższym pobycie w Paryżu. Starszy brat w obronie interesów rodziny ma zamiar odwrócić uwagę Sabriny od Davida, sam jednak wpada we własne sidła. Przed filmem prelekcje wygłosi filmoznawca – Artur Zaborski.

W lutym, w ramach Kultury Dostępnej zapraszamy na seanse filmów: Panie Dulskie – uwspółcześnioną wersję dramatu Gabrieli Zapolskiej z Krystyną Jandą i Mają Ostaszewską w rolach głównych, Jack Strong – filmową opowieść o losach pułkownika Ryszarda Kuklińskiego, Król życia – historię Edwarda (Robert Więckiewicz), który po wypadku postanawia odkryć swoje życie na nowo, a także odrestaurowane arcydzieło polskiego kina  – Ziemię obiecaną Andrzeja Wajdy.

W lutym Premierowo w Iluzjonie zobaczymy tak interesujące tytuły jak: „Mów mi Marianna” Karoliny Bielawskiej, historię transseksualnej Marianny Klapczyńskiej, która by zmienić płeć musiała stawić czoło całej swojej rodzinie i społeczeństwu oraz „Śpiewający obrusik” Mariusza Grzegorzka, film składający się z czterech nowel zrealizowanych przez studentów wydziału aktorskiego PWSFTviT w Łodzi, na przestrzeni lat: 2011-2016. Po seansie w dniu 27 lutego, zapraszamy na spotkanie z reżyserem.

W cyklu Last shot, w nadchodzącym miesiącu nasi widzowie będą mieli okazję obejrzeć m.in. głośny, nominowany do Złotych Lwów na festiwalu w Gdyni, film Kingi Dębskiej – „Moje córki krowy”, oparty na faktach, hiszpański kryminał – „Stare grzechy mają długie cienie” ukazujący śledztwo detektywów – Juana i Pedro, badających sprawę brutalnych morderstw dokonanych na młodych kobietach, a także „W objęciach węża” – niezwykły film przygodowy opowiadający o relacji szamana z Amazonii i dwóch naukowców, którzy na przestrzeni 40. lat szukają świętej, leczniczej rośliny. W programie znajdą się również produkcje takie jak: „Miara człowieka” Stéphane’a Brizé’a, Syn Szawła - László Nemesa, „Sól ziemi” Juliano Ribeiro Salado i Wima Wendersa oraz „Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy” Janusza Majewskiego.

Czy wiecie, że mruczące, wąsate czworonogi obchodzą 17 lutego swoje święto? Światowy Dzień Kota, to bardzo znacząca data dla wszystkich miłośników tych rozkosznych zwierząt i nie mogłaby ona umknąć także naszej uwadze! Z tej okazji zapraszamy do Małego Iluzjonu na zestaw bajek zatytułowany – Kocie arie, w którym dzieci będą mogły zobaczyć m.in. animacje: „Kotek Napłotek” Zenona Wasilewskiego – prawdziwą kryminalną historię, w której tytułowy Kotek Napłotek będzie starał się uwolnić piękną kotkę więzioną przez bogatego kota – rozbójnika, a także pierwsze odcinki przygód jednego z najsłynniejszych polskich kotów – Filemona. Dopełnieniem kociego przeglądu bajek będzie seans pięknej japońskiej anime – Podróż kota w butach Hiroshi Shidara. W lutowym programie znajdą się również wspaniałe propozycje takie jak: Phantom Boy – porywająca animacja twórców nominowanego do Oscara „Kota w Paryżu” opowiadającą o chorym Leo, który w szpitalu zaprzyjaźnia się z policjantem Alexem i pomaga mu uchronić Nowy Jork przed zbliżającą się katastrofą oraz Antboy, pełna uroku opowieść o chłopcu imieniem Pelle, który na skutek ukąszenia mrówki – uciekinierki z laboratorium, wchodzi w posiadanie nadzwyczajnej mocy.

Od lutego zapraszamy także młodzież licealną na kompleksowy dwumiesięczny kurs multimedialny podczas, którego uczestnicy zdobędą podstawy wiedzy o produkcji multimedialnej (foto/wideo) m.in.: kadrowaniu, montowaniu, nagrywaniu i fotoedycji. Zajęcia będą kładły nacisk na rozwój kursantów w kierunku niezależnej produkcji multimedialnej i podwyższaniu jej jakości. Owocem uczestnictwa w kursie będzie też przygotowany w jego trakcie, pod przewodnictwem eksperta i przy użyciu profesjonalnego sprzętu, materiał wideo. Dodatkowo na zajęciach uczestnicy zapoznają się z historią początków kinematografii.

*