Marzec w Iluzjonie
Historia kina obfituje w niezliczoną ilość przypadków, kiedy to kochankowie na ekranie stawali się partnerami również w życiu, a reżyserzy poślubiali aktorki grające w ich filmach. Czy wspólna pasja i praca pozytywnie wpływa na wzajemne relacje małżeńskie czy je raczej utrudnia – trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Z pewnością jednak ta niesamowita chemia istniejąca między małżonkami jest przez widzów wyczuwalna i ma wpływ na postrzeganie przez nich filmowych postaci i ich wzajemnych relacji. Takim przykładem jest m.in. związek Elizabeth Taylor i Richarda Burtona, o których burzliwym życiu prywatnym rozpisywały się swego czasu wszystkie amerykańskie brukowce. Kiedy para stawała przed kamerą i musiała odegrać scenę rozżalonych, kłócących się małżonków jak chociażby w filmie „Kto się boi Virginii Woolf?”, trudno było nie zauważyć, że w ich grze aktorskiej przebijają prawdziwe emocje, wzajemny żal i rozczarowanie. Z drugiej strony mamy także słynnych reżyserów Federico Felliniego czy Johna Cassavetesa, których filmy ciężko dziś wyobrazić sobie bez genialnych kreacji stworzonych przez ich żony – Giuliettę Masinę (FF) i Genę Rowlands (JC). W marcowym cyklu – Mężowie i żony nasi widzowie będą mieli okazję zobaczyć w Iluzjonie m.in. efekt pracy francuskiego reżysera Claude’a Chabrola i jego żony - Stéphane Audran w filmie „Kobietki”, tę samą aktorkę zobaczymy także u boku jej pierwszego męża, również aktora - Jean-Louisa Trintignanta. W programie znajdą się również filmy z duetami takimi jak: Ingrid Bergman i Roberto Rosselini – „Strach”, Robin Wright i Sean Penn – „Obietnica”, Emma Thompson i Kenneth Branagh – „Wiele hałasu o nic” czy Katharine Hepburn i Spencer Tracy – „Żebro Adama”. Zapraszamy od 1 do 30 marca.
Początek marca 2016 w Iluzjonie, to niezwykłe filmowe emocje. Już za chwilę rozpocznie się warszawska odsłona projektu „Ultima Thule. Na krańcu świata” organizowanego przez Filmotekę Narodową.W ramach największego w Polsce przeglądu kinematografii islandzkiej zaprezentujemy filmy tworzące subiektywną panoramę emocji związanych z odbiorem twórczości z dalekiej Północy. Pokazywana w Gdańsku (KinoPort w CSW Łaźnia, Poznaniu (Nowe Kino Pałacowe w Centrum Kultury Zamek) i Warszawie (kino Iluzjon) sekcja nordycka projektu zawiera produkcje mówiące o ludzkich pragnieniach i tęsknotach, specyficznym poczuciu humoru, a także o bardziej uniwersalnych uczuciach – smutkach i wzruszeniach oraz lękach i oburzeniu. Wspólnie przekonamy się czy Dzieci natury Fridrikssona wzruszają, Śmiech mewy Guðmundssona oburza, Życie na kredycie Zophoníassona jest smutne, XL Thorssona złości, Ingaló Thoroddsena jest pełne tęsknot, a Gnarr Úlfarssona bawi. Na zakończenie zobaczymy (i usłyszymy!) cyfrowo odnowioną „Islandię w ruchomych obrazach” (reż. Loftur Guðmundsson, 1925). Seansowi jedynego islandzkiego dokumentu z okresu kina niemego, obrazującego życie w Reykjavíku w latach 20. XX w., towarzyszyć będzie muzyka na żywo w wykonaniu TRZASKA/HARNIK/BRANDLMAYR TRIO.
W ramach projektu nasi widzowie będą mieli możliwość spotkania się z interesującymi gośćmi z Islandii wśród, których znajda się autor dylogii „Dzieci”/”Rodzice” Ragnar Bragason (który za swój debiut „Fiasco” zdobył Nagrodę Jury na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Kairze w 2000 roku), Rúnar Rúnarsson (nominowany do Oscara za krótki metraż „Ostatnia farma”), a także Árni Ásgeirsson - reżyser tragicznego w swojej wymowie „Wiru” oraz odtwórca jednej z głównych ról w filmie „Państwo w państwie” – Björn Hlynur Haraldsson (znany przede wszystkim z filmu „Bagno”, „Strákarnir okkar” i miniserialu „Hamarinn”).
W programie także koncert Efter/ Sóley/ Asikids - dziecięcy kwartet smyczkowy, który na żywo, podczas koncertu „Wyspa dźwięków”, uzupełni wideoklipy do utworów Efterklangu, islandzkiej artystki Sóley oraz Asi Miny. Muzyczną stronę projektu reprezentuje również Marcin Dymiter, który w ciemnościach „Małej Czarnej” Iluzjonu zagra set z wykorzystaniem dźwięków zarejestrowanych podczas warsztatów z field recoridngu, które odbyły się latem w Warszawie i Reykjavíku. Dzieci zapraszamy również na warsztaty z animacji poklatkowej oraz warsztaty z teatru cieni, podczas których dzieci poznają historie o islandzkich trollach. Wydarzeniu towarzyszyć będzie multimedialna wystawa „Is(not)”, która jest wynikiem współpracy polskich fotografów dokumentalistów z islandzkimi pisarzami i poetami, będąca częścią zrealizowanego przez kolektyw fotograficzny Sputnik Photos projektu pt. „Islandzkie opowieści”. Zapraszamy od 9 do 20 marca.
Wśród polskich twórców cenionych za granicą, prym wiedzie Krzysztof Kieślowski. Do inspiracji jego filmami przyznał się chociażby Tom Tykwer, jego produkcja „Biegnij Lola, biegnij” swoją strukturą bardzo mocno przypomina zrealizowany w 1981 roku - „Przypadek”. Cztery lata później ten niemiecki twórca wyprodukował również film oparty na scenariuszu Kieślowskiego i Piesiewicza – „Niebo”. W 2006 roku ukazał się natomiast drugi film z nieukończonego tryptyku, „Piekło” w reżyserii Danisa Tanovicia. Wpływów Kieślowskiego dopatruje się również w twórczości reżyserów takich jak: Nuri Bilge Ceylan czy Cristian Mungiu, a także w realizacjach naszych rodzimych filmowców – Jerzego Stuhra czy Grega Zglińskiego. Przypadająca w marcu 20. rocznica śmierci tego wybitnego polskiego twórcy wydaje się być znakomitą okazją do zaprezentowania filmów jego autorstwa zarówno z wczesnego okresu dokumentalnego, jak i fabularnego. W przeglądzie twórczości Krzysztofa Kieślowskiego, który odbędzie się w Iluzjonie w terminie 9 – 31 marca znajdą się m.in. obrazy: „Krótki film o zabijaniu” i „Krótki film o miłości” – kinowe wersje dwóch telewizyjnych odcinków z cyklu „Dekalog”, przepełniony metafizyką dramat – „Podwójne życie Weroniki”, trylogia ‘Trzy kolory”, a także dokumenty: „Życiorys”, „Nie wiem” i „Krótki dzień pracy”.
W marcu kontynuujemy przegląd Buntownicy kamery. Czechosłowacka Nowa Fala, w którym staramy się przybliżyć naszym widzom kontekst kulturowy, historyczny i społeczny Czechosłowacji lat 60. XX wieku. W nadchodzącym miesiącu, w Iluzjonie zobaczyć będzie można tytuły takie jak: „Bokser i śmierć” – poruszający dramat psychologiczny ukazujący losy byłego zawodowego boksera, który podczas swego pobytu w obozie koncentracyjnym pod groźbą śmierci zmuszany jest przez komendanta obozu do odgrywania roli jego partnera w sparingach, „Ja, Julinka i koniec wojny” – dramat wojenny ukazujący brutalny świat dorosłych, widziany oczami dziecka czy też, „Nikt się śmiać nie będzie” – jedna z najlepszych ekranizacji prozy Milana Kundery, opowiadająca o tym, jak drobne kłamstewka i niedopowiedzenia mogą wpłynąć na całe ludzkie życie. W marcowym programie przeglądu znajdą się również dzieła „Najpiękniejszy wiek” oraz „ Transport z raju”. Na seanse poprzedzone prelekcją zapraszamy w każdy czwartek miesiąca.
STAŁE CYKLE:
17 lutego w cyklu Nowa Ekonomia: ludzie zamiast liczb zaprezentujemy film – Czterej jeźdźcy Apokalipsy, niezależną produkcję, zrealizowaną przez zespół młodych filmowców, którzy zainicjowali debatę na temat tego, jak poprawić jakość życia we wszystkich krajach świata. Reżyserem filmu – Ross Ashcroft postawił sobie za cel ukazanie, jak w rzeczywistości działa globalna ekonomia i życie w czasach konsekwencji neokapitalizmu, którego żądza zysku doprowadziła ludzkość na skraj przepaści. W filmie wypowiada się 23. światowej sławy myślicieli, którzy spotkali się, aby przerwać milczenie i wyjaśnić, jakie mechanizmy rządzą światem. Po projekcji zapraszamy do udziału w dyskusji.
18 lutego, w cyklu Kino od kuchni zobaczymy film Karbala ujawniający kulisy polskiej misji w Iraku, w kwietniu 2004 roku. W tytułowym mieście dochodzi do zamachów, które poprzedza atak na strategiczny City Hall – siedzibę lokalnych władz i policji. Na placu boju pozostaje jedynie pozbawiona wsparcia garstka polskich i bułgarskich żołnierzy. Po seansie zapraszamy na spotkanie z operatorem – Arkiem Tomiakiem.
Kolejny odcinek cyklu Młodzi gniewni – Młodzieżowy Klub Filmowy poświęcony będzie tematowi efektów specjalnych. 29 marca nasi widzowie zobaczą film – Grawitacja opowiadający o dwójce kosmonautów, którzy są zdani tylko na siebie po tym, jak ich stacja zostaje niemalże kompletnie zniszczona przez szczątki satelity. Obraz w reżyserii Alfonso Cuaróna nominowany był do siedmiu Oscarów, z czego nagrodzony został trzema statuetkami, w tym za najlepsze efekty specjalne.
24 lutego w cyklu I Love Polish Cinema zaprezentujemy znakomitą, przedwojenną komedię pomyłek z muzyką Henryka Warsa – Sportowiec mimo woli. W roli tytułowej zobaczymy komika wszech czasów Adolf Dymszę, którego popisowa jazda na łyżwach do dziś budzi huragany śmiechu. Przed seansem prelekcję w języku angielskim wygłosi krytyk filmowy – Michał Chaciński.
25 lutego w ramach Klubu Seniora zapraszamy na film Terry’ego Gilliama - jednego z członków słynnego zespołu „Monty Python Flying Cirrus”. Jabberwocky to rodzaj swobodnej wariacji na temat głównego wątku drugiej części „Alicji w krainie czarów” – „Po drugiej stronie lustra” Lewisa Carrolla. Tę zrealizowaną w konwencji surrealistycznego humoru, parodię epickich poematów rycerskich cechuje doskonały czarny humor i niezwykły, zadziwiający wiernością wobec historycznych realiów obraz średniowiecza. Przed filmem prelekcje wygłosi filmoznawca – Artur Zaborski.
W lutym, w ramach Kultury Dostępnej, zapraszamy na seanse filmów: „Obce niebo” – poruszający obraz Dariusza Gajewskiego opowiadający dramat młodego małżeństwa, któremu szwedzka opieka społeczna odbiera ukochaną córkę i oddaje rodzinie zastępczej, „Bogowie” – opartą na faktach filmową opowieść o życiu profesora Zbigniewa Religi, nagrodzony na festiwalu filmowym w Wenecji film Jerzego Skolimowskiego – „11 minut” oraz „Body/Ciało” Małgorzaty Szumowskiej, a także „Demon” Marcina Wrony.
W przyszłym miesiącu Premierowo zobaczymy m.in.: głośny film Lenny’ego Abrahamsona – „Pokój” przedstawiający historię matki i jej 5-letniego synka, który od dziecka mieszka z nią w jednym pomieszczeniu, nieświadomy tego, że istnieje również świat zewnętrzny. W programie znajdą się także obrazy: „Widzę, widzę” – austriacki horror ukazujący losy dwóch chłopców, którzy podejrzewają, że ich matka, która wróciła ze szpitala po operacji plastycznej nie jest wcale tym, za kogo się podaje, „Yona” – historia wiejskiej dziewczyny wywodzącej się ze środowiska zdominowanego przez mężczyzn, która po mimo wielu trudności staje się legendarną poetką, a także thriller – „El Clan” opowiadający o tradycyjnej rodzinie z dzielnicy San Sidro w Argentynie lat 80. XX wieku, za którą kryje się złowieszczy klan aranżujący porwania oraz dokonujący morderstw.
W marcu, w cyklu Last shot pokażemy filmy takie jak: „Córki dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej – opowieść o dwóch syrenach, które wychodzą z Wisły i rzucają się w wir warszawskich imprez i koncertów, „Lucyfer” – historię upadłego anioła wprowadzającego zamęt w życiu mieszkańców małego, meksykańskiego miasteczka, indyjski komediodramat – „Umrika”, film biograficzny o legendarnej piosenkarce Janis Joplin – „Janis”, a także „Warszawę 1935” Tomasza Gomołły.
W marcu, naszych najmłodszych widzów i ich rodziców, którzy mieliby ochotę na chwilę zapomnienia i nostalgiczny powrót do krainy dzieciństwa, zapraszamy do Małego Iluzjonu na zestaw bajek – Nu, pogodi! - Poranek z Wilkiem i zającem. Ta jedna z najpopularniejszych w krajach bloku wschodniego, kreskówek (w swoim pomyśle przypominająca wcześniejszy, amerykański serial animowany - „Tom i Jerry”) w pełen humoru sposób przedstawia perypetie Wilka, który próbuje ze wszelkich sił dopaść wesołego i sprytnego Zająca. Jak to jednak w bajkach bywa nigdy mu się to nie udaje, a na końcu każdego odcinka usłyszeć możemy nieśmiertelną kwestię wypowiadaną przez Wilka - „Nu, Zajec! Nu pagadi!” („No Zającu! Ja ci pokażę!”). Bajkowy zestaw z Wilkiem i Zającem dopełni animacja z Kangurkiem Hip – Hopem zatytułowana „Wilk”, w której to ciekawy świata główny bohater spotka na swej drodze groźnego wilka i będzie musiał uratować śmiertelnie zagrożone owieczki. To nie koniec wilczych opowieści. W Małym Iluzjonie zaprezentujemy także wzruszjący film familijny - „Legenda o wilku Lobo” opowiadający o losach tytułowego zwierzęcia, żyjącego na początku XX wieku, na terenie Nowego Meksyku.
Ceny biletów na seanse repertuarowe: 10 - 17 zł
Kino Iluzjon; ul. Narbutta 50 a; 02-536 Warszawa
Kasa kina – (22) 848 33 33;
OSOBA DO KONTAKTU:
Marlena Gabryszewska, tel.: 692 769 264; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.