Białko z roślin zdrowe jak mięso

banan

Białko to niezbędny składnik diety człowieka. W przypadku trenujących powinno być go nieco więcej, bowiem bierze udział w regeneracji mięśni po dużym

wysiłku fizycznym. Rezygnacja z białka może oznaczać bardzo duże problemy ze zdrowiem. Dlatego też dieta wegetariańska czy wegańska nie cieszy się dużą popularnością wśród lekarzy. W końcu jesteśmy mięsożercami, którzy potrzebują białka do funkcjonowania. Nie oznacza to jednak, że białko znajduje się wyłącznie w mięsie i rybach. Niekiedy białko pochodzenia roślinnego może być bardziej wartościowe niż to zwierzęce.

Białko to podstawowy składnik każdej komórki naszego ciała. Nie ma więc wątpliwości, że powinno ono stanowić również podstawowy składnik naszej diety. W okresie dojrzewania wpływa na prawidłowy wzrost i rozwój fizyczny i umysłowy. Odpowiada również za odporność i wydolność fizyczną. Jego niedobór nie tylko spowalnia wszystkie procesy w organizmie, ale również pogarsza pracę mózgu i układu kostno-mięśniowego.

Nie licząc mięsa i ryb doskonałym źródłem białka mogą być również warzywa, owoce i zboże. Największą zaletą jest jednak to, że dostarczą nam one nie tylko białko, ale również wiele minerałów i witamin, niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania. Zdecydowanym liderem zawartości białka są warzywa strąkowe, a wśród nich soczewica. Tuż za nią plasuje się soja, groch, fasola, zwłaszcza czerwona, ciecierzyca, słonecznik.

Doskonałym źródłem białka są również orzechy: pistacje, migdały, nerkowce, włoskie, laskowe, pinii, brazylijskie i arachidowe. Idealnym połączeniem białka, wapnia i błonnika są również kasze: gryczana, jaglana, manna, jęczmienna i ryże: brązowy i biały. Pamiętajmy jednak, że nie chodzi o t by wszystkie t produkty zmieścić w dziennym jadłospisie, ale tak urozmaicać dietę, by spróbować ich wszystkich przynajmniej raz w miesiącu.

Kantyna

*