Jakie witaminy z buraka

Buraki to zdrowe źródło antocyjanów, które nie tylko poprawiają odporność i powstrzymują postępujące procesy starzenia się organizmu, ale również zapobiegają chorobom nowotworowym.

Wielu sokowi z buraków przypisuje magiczne właściwość zapobieganiu niestrawności, leczenia nadciśnienia i wzmacniania układu odpornościowego. Stąd picie tego soku i spożywanie buraków

uprawa burakow

jest coraz częstsze. Ponieważ jest w nich dużo kwasu foliowego, świetnie sprawdzają się jako sposób na walkę z anemią i złymi wynikami badań krwi. Obróbka termiczna sprawia, że buraki tracą wiele swoich właściwości, dlatego najlepiej spożywać je w formie surowego soku, wtedy ich działanie jest najskuteczniejsze. Jednak samo zdrowie zawarte w burakach nie jest dla wszystkich, uważać powinni szczególnie chorzy na cukrzycę, którym buraki mogą zaszkodzić, a to wszystko z powodu wysokiego indeksu glikemicznego. Pozostali mogą buraki spożywać bez obaw, polecane są dzieciom oraz kobietom w ciąży, osobom będącym na diecie, ponieważ są niskokaloryczne, jak również cierpiącym na nadciśnienie, dlatego że znane są właściwości buraków, które powodują obniżenie ciśnienia krwi, a obniżenie to jest większe, jeżeli wartość ciśnienia jest wysoka. Buraki oprócz wzmacniania odporności są świetnym lekarstwem w chorobach wirusowych, a także w walce z przeziębieniem. Sprawdzają się też jako wspomaganie leczenia uporczywego kaszlu. Zapobiegają również zakwaszeniu organizmu, pozwalając oczyścić go ze szkodliwych toksyn. Sok z  buraków można pić na świeżo, wyciśnięty przy pomocy sokowirówki, najlepiej w towarzystwie pietruszki, jabłka, marchewki, selera lub pomarańczy. Można również zrobić kiszony sok z  buraczków, który jest także świetnym dodatkiem do barszczu. W celu ukiszenia soku należy dodać do niego czosnek, skórkę z chleba razowego, sól i ewentualnie cukier do smaku. Tak zmieszane składniki należy zalać wodą, przykryć gazą i odłożyć w ciepłe miejsce na 3 do 5 dni.

ML

*